15. 9. 2007

Recenze z USA: Exponet nabízí virtuální vystavování

Elektronická média
V červenci oslavil třetí narozeniny EXPONET -
http://www.exponet.info/ - popisovaný svými tvůrci jako nesoutěžní "permanentní prezentace vysoce kvalitních známkových a filatelistických exponátů umožňující on-line studium". Přestože někteří vystavovatelé na EXPONETu hrdě uvádějí hodnocení, zájem je pravděpodobně hlavně o albové listy, které nebyly vystavovány v soutěži. EXPONET, soukromě zajištěný dary, tvrdí, že má asi 450 jednotlivých návštěvníků za den a 1,7 milionů od začátku.

Ze všech pokusů v posledních letech umístit filatelistické exponáty on-line je EXPONET nejambicióznější a nejúspěšnější. Nyní má 1.447 ploch obsahujících 262 exponátů organizovaných do standardních tříd FIP, včetně literatury. Rozvržení prostoru je jasné a intuitivní. Pět naposled přidaných exponátů je uvedeno nahoře, zatímco ostatní jsou organizovány podle hlaviček tříd. Kliknutí na název exponátu vyvolá miniaturní obrázky všech stran aranžovaných 4x4, aby se podobaly 16listovému rámu. Mnohé exponáty mají e-mailovou adresu pro kontakt s vystavovatelem a každý má své vlastní počitadlo přístupů.

Zatím jsou pouhé tři originální exponáty ve třídě literatury: jeden český, jeden německý a E-katalog bhútánských poštovních celin, hodně se lišících od US formátu; katalog Bhútánu je ve formátu HTML, český exponát tvoří dokument Word s interními hyperlinky a německá kniha je prezentována jako série skenů, jako albové stránky. (Pět dalších titulů ve třídě literatury jsou skeny starších prací v public domain posouvající definici exponátu až ke kritickému bodu.)

Spoléhá se na jednotlivé vystavovatele, že naskenují stránky svého exponátu, takže výsledky jsou poněkud nevyrovnané. Nejčastěji se vyskytuje problém uživatelů, kteří skenují stránky, aniž by odstranili plastové ochranné obaly; to znevýrazňuje barvy a přidává nádech, který sahá od šedobílé barvy po šedou. Uživatelé jsou žádáni, aby poskytli skeny stránek exponátu široké minimálně 960 pixelů a 300 dpi; druhý požadavek je pochybný, protože 96 nebo dokonce 72 dpi stačí pro zobrazení na obrazovce.

Jednou z nejdůležitějších výtek zamířených na Exponet ve filatelistickém tisku bylo, že nelze vědět, jestli je vyobrazený materiál pravý a zda jej vystavovatel skutečně vlastní (The Compulatelist, říjen 2006, str. 62). EXPONET se s tím vyrovnává svými poněkud vágními výběrovými kritérii. Podle Milana Černíka, viceprezidenta organizačního výboru, je pouze důležité "aby exponát byl zajímavý, měl dobrou kvalitu a nějakou filatelistickou hodnotu." (The Compulatelist, říjen 2006, str. 70). Tato otázka nebyla důležitou, dokud zůstával EXPONET nesoutěžním.

Avšak EXPONET je připravený namočit se do vod soutěžního vystavování. V listopadu bude hostit Sport-O-Net 2007, označovaný jako "první plně virtuální mezinárodní filatelistická výstava". Sport-O-Net bude hodnocen podle pravidel FIP a bude udělena plná řada medailí. Protože jury neuvidí fyzicky výstavní listy, dostávají se tak do popředí otázky pravosti a stavu materiálu. Pravděpodobně proto, aby se obešel tento problém, požaduje výbor výstavy, aby soutěžní exponáty ve všech třídách Sport-O-Net, s výjimkou jednorámových a otevřené třídy, dosáhly minimálně 75 bodů na výstavě národní úrovně nebo vyšší. Předpokládá se, že exponát soutěžně hodnocený v reálném světě spíš nebude obsahovat problematický materiál. Bude zajímavé vidět, zda se vystavovatelé pohrnou na on-line výstavu a jaký postoj k ní zaujme FIP.

Návštěvníci mezinárodní výstavy PRAGA 2008, schválené FIP, si budou moci prohlédnout EXPONET na výstavě, vystavovatelé budou povzbuzováni, aby poskytli skeny svých listů, jakmile výstava skončí. (Poznámka redakce: Informace o PRAGA 2008 lze najít na
http://www.praga2008.cz/. Trojjazyčné stránky jsou v češtině, angličtině a němčině. V tuto dobu však nejsou všechny stránky ještě přeložené do angličtiny a němčiny.)

Neobvyklým rysem je prodejní prostor, kde je tucet exponátů nabízeno ke koupi jako celek. Nejsou uvedeny žádné ceny; místo toho kliknutí na prodejní visačku otevře e-mailový program a vytvoří novou zprávu pro přímý kontakt s vlastníkem.

EXPONET je zajímavý pokus s mimořádným potenciálem, který byl zatím ale jen z části realizovaný. Stránky začaly jako projekt českého filatelistického e-zinu Japhila a zůstávají zřetelně české: všichni členové organizačního výboru až na jednoho sídlí v Praze a přes skutečnost, že jsou prezentovány exponáty ze 29 zemí, materiál se vztahuje zejména k české a slovenské filatelii. Organizátoři vyvinuli nějaké úsilí k rozšíření záběru nabízeného materiálu, ale ještě víc práce bude potřeba udělat.
--
Daniel A. Piazza
THE PHILATELIC COMMUNICATOR, Journal of American Philatelic Society Writers, Unit # 30, Third Quarter 2007 / FILATELISTICKÝ KOMUNIKÁTOR, Magazín Společnosti amerických filatelistických autorů (spisovatelů), Číslo 30, Třetí čtvrtletí 2007, str. 11 a 12 >>>>> http://www.japhila.cz/exponet/pictures/c307str_11.jpg