31. 3. 2014

Tramvajová pošta

Sběratelé specializovaných oborů se z pochopitelných důvodů v prvé řadě soustřeďují na artefakty zejména na celistvostech, které jsou pro ně hlavním zájmem (mainstreamem). Ty však musely nějakým způsobem vzniknout ponejvíce tím, že určitým poštovním prostředkem po určité poštovní trase byly dopraveny jako takové byly při příjmu, v tranzitu a při doručení označeny znaky poštovního provozu. Historie poštovnictví – jeden z důležitých specializovaných oborů – si všímá kromě jiného zejména dopravních prostředků, které pošta k doručení zásilek používá. Těchto prostředků je celá řada a sběratelům jsou víceméně známy. Již méně se mluví o poštovních tramvajích, které v kombinaci s tramvajemi dopravujícími pasažéry, přepravují poštovní zásilky včetně balíků. V jiných zemích byly častěji používány, více než u nás. Přesto se i u nás poštovní tramvaje vyskytly.
S rozvojem společnosti na straně jedné a techniky na straně druhé došlo k zásadním proměnám. Hlavním faktorem pro rozvoj byla výstavba železniční sítě s parními a později elektrickými lokomotivami, které vystřídala koňská spřežení. Nejinak tomu bylo i v pravidelné městské dopravě. Nejdříve to byla omnibusová doprava s koňským potahem. Po začátcích v první polovině 19. století se tento provoz převedl na kolejové dráhy. Koněspřežní tramvaj se objevila na našem území (Československa) nejdříve v Brně (17.8.1869). Praha se dočkala 15.9.1875. Po koňské síle se začala využívat podle vzoru železnic pára. Prvenství mělo zase Brno (20.5.1884), poté Košice, Ostrava, Bohumín. Pokud se nepřipojila nákladní doprava, parní tramvaj neuspěla. Ke slovu přišla elektrická energie. Tímto krokem se proslavil Werner von Siemens, který v Berlíně 31.5.1879 předvedl první elektrickou tramvaj... http://www.kf0015.cz/?p=14198
--
O tramvajích a tramvajové poště najdete informace (exponát) však i na Exponetu, např.:
Hamburská tramvajová pošta: http://www.japhila.cz/hof/0352/index0352a.htm