30. 4. 2015

Plzeňan schraňuje americké dopisy vyhozené před 70 lety

V květnu 1945 bylo Pavlu Hauznerovi deset let. S kamarády chodil do Borského parku okukovat tábor amerických vojáků. Právě tady získal své vůbec první filatelistické kousky, z nichž některé si teď mohou návštěvníci prohlédnout v Galerii U Andělíčka. "Bydlel jsem v nedaleké Dvořákově ulici. Od Američanů jsme vždycky dostali nějaké drobnosti... bonbony, čokoládu, žvýkačky. Víc nás bavilo pozorovat ten cvrkot okolo," nastínil Hauzner. Vojáci korespondenci, která jim přišla, ukládali do krabice nebo kufru pod polní lůžko. "Ale kvůli nedostatku místa házeli už nepotřebné věci do vykopané díry a jednou týdně pálili. My jsme s klukama do té jámy lezli a z vyhozených dopisů strhávali známky," vyprávěl Plzeňan. 
Největší zájem měli kluci o červené známky zachycující válečná letadla Boeing B­17. "Ty jsem schovával do obálek, které se později staly základem sbírky a následně exponátu. Dnes už vím, že strháváním známek jsem nadělal mnoho škody. Dopisy, kterých jsem moc nezachránil, jsou dnes vyhledávaným filatelistickým materiálem," dodal Hauzner. 
Jeho sbírka však překračuje hranice filatelie. Skýtá například letáky, které shazovali Američané z letadel 21. dubna 1945 nad Plzní, noviny, časopisy, komiksy, zápalky, obaly od žvýkaček nebo cigaret, konzervy. 
Předměty měl Hauzner uložené doma a po dlouhá léta je opečovával. Na první všeobecné výstavě o osvobození Plzně, již zahajoval generál Antonín Liška, se podílel hned v roce 1990 v Národopisném muzeu. 
Protože během příprav potřeboval zjistit čísla polních pošt, vydal se s několika dopisy na americké velvyslanectví. "Plukovník Edwin Motyka mi řekl: 'Nedělejte si s tím hlavu. Odkoupím je od vás za 50 dolarů.' Jenže já věděl, že si je musím nechat, protože jsem, pokud vím, jediný v republice, kdo je uchovával," pokračoval. Hauznerovi poté přišel seznam všech amerických polních pošt ve 2. světové válce. Exponát procestoval kus světa, objevil se v Dánsku, Washingtonu, vloni v Bangkoku. "Největším zadostiučiněním pro mě bylo, že exponát získal zlatou medaili v kategorii Open Class na světové výstavě Praga 2008," doplnil. 
Ty nejlepší kousky z jeho celoživotní sbírky mohou Plzeňané obdivovat v Galerii U Andělíčka. K vidění jsou dobové fotografie, originály nášivek na oblečení veškerých amerických divizí působících na západ od demarkační čáry, jež vedla od Aše až po Český Krumlov. "Zajímavý je také rozkaz z 5. května 1945, kdy stála armáda generála Pattona u Chebu. Dokument obsahuje informace, v jakém sledu mají osvobozovat Plzeň. Listina byla v době války přísně tajná, já jsem její kopii získal z Ameriky," uzavřel Hauzner. Některé materiály dostal od kamarádů, jiné od válečných veteránů, kteří se každoročně do Plzně vracejí na Slavnosti svobody. Výstava ve Veleslavínově ulici je díky velkému zájmu prodloužena do 15. května (otevřena každý všední den od 14 do 17 hod.)... celý článek Kláry Mrázové: http://plzensky.denik.cz/