Filatelie nám roste do krásy
Slovenský časopis ZBERATEĹ skončil loni v prosinci svým patnáctým ročníkem; číslo 12/2009 se stalo jeho labutí písní. Sympatické periodikum, tribuna našich filatelistických sousedů... .
Možná už pět let uplynulo od chvíle, kdy jsem v rozhlase vyslechl rozhovor moderátorky s vydavatelem jakéhosi časopisu. Mladý muž s moderními názory a bystrým úsudkem, evidentně i dostatečně podnikavý, odpovídal právě se znalostí věci na dotaz, proč se některé kvalitní časopisy v dnešní době neudrží na trhu a krachují.
„Časopis si musí zajistit placenou inzerci od spolehlivých zadavatelů, čtenáři a předplatitelé ho nezachrání“, pravil onen zkušený praktik. „Hlavně však musí mít celostránkové inzeráty. Periodikum, které si nezajistí celostránkovou inzerci, je v prdeli!“ Redaktorka po tomto úderném konstatování hovor ukončila a mírně omluvným tónem prohlásila: „Jak jste slyšeli, vážení posluchači, je naše stanice plně demokratická a dopřáváme prostor všem názorům!“
Lapidární konstatování znalého vydavatele mi přišlo bezděky na mysl po otevření letošního prvního čísla rakouské revue DIE BRIEF-MARKE (Post und Philatelie Österreich). Po obrácení třetího listu tam na vás hledí uhrančlivýma očima lepá dáma v nicotném spodním prádélku, neboť propaguje značku PALMERS. Ta lemuje palcovými literami spodní okraj snímku. Ležérně pohozená modelka nesporně zvyšuje atraktivnost obsahu periodika a naladí okouzleného filatelistu na konzumaci odborných statí; například hned následující stránka pojednává o závažném problému, zda se Mönchsrepublik Athos (výhradně mužská mnišská pravoslavná komunita na stejnojmenném řeckém poloostrově) stane novou známkovou zemí. Krásný příklad reklamy se synkretickým efektem – potěší oko i duši, propaguje kvalitní zboží a v neposlední řadě cinkne mincí do redakční pokladny.
Možno tedy s radostí předpovědět, že průkopnická rakouská revue DIE BRIEF-MARKE z filatelistického knižního trhu v příštích letech rozhodně nezmizí.
Dr. Josef Šolc
juryman pro filatelistickou literaturu