19. 12. 2012

Vlastní známky České pošty v roce 2012

Detail jedné z mnoha (66) vlastních poštovních známek.

Pohled na celý arch vlastních poštovních známek (minimálně si zájemce musel objednat 600 tiskových listů po 25 známkách, celkem 15.000 ks poštovních známek za nejnižší nominální hodnotu 10 Kč).

Poprvé v září 2012 byla dána české veřejnosti možnost vytvořit si "vlastní" známky, v cizině známé jako personalizované známky.

Za 4 měsíce (září-prosinec) Česká pošta v pilotním provozu umožnila 9 právnickým a fyzickým subjektům "podílet se na známkové tvorbě". Celkem bylo realizováno 66 vlastních - výplatních písmenových známek v 9 tiskových listech. Zakázka ještě jedné firmy je dlouhodobě řešena a bude realizována, nicméně až v lednu 2013. Protože celá služba je prozatím nabízena v pilotním (zkušebním) provozu, nastane v I. čtvrtletí nového roku období vyhodnocování a také zvažování dalšího postupu v oblasti vlastních známek. Příjem dalších objednávek na vlastní známky je prozatím pozastaven.

Česká pošta nabídla známky v reálné hodnotě současného poštovného pro tuzemsko a Evropu, mnohé subjekty ji využili, jiné ne. Ukázkový výběr subjektů se zdá být výmluvný  - služba nebyla propagována, ale veřejnost se o ní (v rámci pilotního provozu) velmi dobře dozvěděla. Představily se subjekty, které možná překvapily, protože by bylo očekávanější, že službu využijí především notoricky známé a velké právnické subjekty (čest výjimkám). Každopádně vlastní známky příjemně překvapily a dokázaly, že jejich místo na trhu je oprávněné a své zájemce si najde. Zajímavé je, že z celkového počtu 9 tiskových listů (9 subjektů) jsou pouze dva filatelistické (Filatelie s.r.o. a Společnost sběratelů československých známek při SČF).

Přestože se služba může mnohým fyzickým subjektům (jednotlivcům, nebo "malým" podnikatelům) zdát nad jejich možnosti, je nutno si uvědomit, že jde o standardní novou službu producenta poštovních známek, která je rozšířena skoro v polovině zemí Evropy a zámoří (namátkově naši sousedi: Německo a Rakousko - ano, Slovensko a Polsko - ne). Důležitá je, že pošta nabízí diverzifikované služby: nebyla kvůli vlastní známce zrušena možnost individuálního přítisku, který je znám pod pojmem známka s kupónem pro přítisky, naopak u přítisků na kuponech byla nabídnuta obrovská variabilita potištěných kupónů. Velmi oceňováno je, že české vlastní známky mají reálnou a platnou nominální hodnotu. Např. poště v sousedním Rakousku je vyčítáno, že i nominále (naprosto nepoužitelné) si volí zákazník. Ten většinou volí nominále velmi malé a ...

Přehled Vlastních známek vydaných Českou poštou na základě individuálních zakázek privátních subjektů vede Česká pošta jako informační pomůcku pro zákazníky, provozní pracovníky i případné sběratele (jde o vůči veřejnosti prozatím jedinou systematickou katalogizaci s přesnými daty vydání, množstvím a popisy). Zda se katalogizace ujme v některých katalozích filatelistických obchodníků či Společnosti sběratelů československých známek (SČF) nevíme, to ukáže čas a zájem. Nicméně jde o platné státní ceniny - české poštovní známky. A přestože k nim nemá veřejnost většinou přímý přístup ve formě koupě nových tiskových listů, na poštovních zásilkách se jistě objeví. Mimo jiné i o nich vznikl i první odborný článek z pera Jiřího Horáka v prosincovém čísle Filatelie (12/2012). V budoucnosti není vyloučeno, že emitentem bude přímo Česká pošta a potom bude jisté, že je nabídne formou přímého prodeje u poštovních přepážek.

Vlastní známka je vydávána jako personalizovaná výplatní samolepicí písmenová poštovní známka (s možností stejného dotisku pod jiným pořadovým číslem) a lze ji použít jako doklad o úhradě ceny poštovní služby poskytované Českou poštou. Známka je vydávána na tiskovém listu s 25 známkami s možností kombinace až 25 různých či 1-25 variant.

Cílem tohoto malého zamyšlení je poukázat na skutečnost, že Česká pošta trendy sleduje, ty dobré se snaží aplikovat v národním prostředí a nabídnout sběratelům nové cesty a fenomény. V případě vlastních známek se zařadila (i když po mnoha letech existence personalizovaných známek) do progresivní poloviny národních poštovních operátorů, která hledá cestu jak se stále dostat svými nabídkami k zákazníkovi. Překvapivý zájem subjektů a 66 vydaných známek za 4 měsíce je jednoznačně výmluvný ve prospěch další nabídky.
B. J.