18. 5. 2015

Moldavská horská dráha slaví 130 let

Moldavská horská dráha slaví 130 let. K výročí železniční trati, která vedla ze severu Čech do středního Saska, vydala Česká pošta příležitostnou známku. Na původně uhelnou trať se také v sobotu v rámci oslav vrátila parní lokomotiva zvaná "Velký bejček" a historický motorový vůz Hurvínek.
V rámci akce Moldavská horská dráha 130 se v sobotu uskutečnila na nádraží Osek město inaugurace nové poštovní známky. Pro grafické ztvárnění byla vybrána rarita tratě – úvraťové nádraží v Dubí. Známka bude navíc doprovázena dvěma kupóny s motivem železničního viaduktu v Mikulově a motivem hraničního mostu na Moldavě. Autorem výtvarného návrhu emise je akademický malíř Adolf Absolon, rytinu zhotovil rytec Martin Srb.
Na příjezd slavnostního vlaku do Oseka se přišlo podívat hodně lidí. Akaždý si chtěl parní lokomotivu vyfotit.
Po inauguraci poštovní známky spojenou s jejími autory pokračoval na oseckém nádraží připravený program pro děti, po celý den byla otevřena železniční expozice s doprovodnou výstavou "130. výročí od spojení se Saskem" a zájemci se mohli svézt na drezíně.
Česká pošta prodávala ve stánku nové známky, pohledy a každý si chtěl odnést i razítko na památku.
Parní lokomotiva č. 423.0145 z Jaroměře, zvaná Velký bejček, měla se slavnostním vlakem zastávku také v Dubí na nádraží. I tady ji očekávalo mnoho lidí. Navíc se tu odehrála ukázka bitvy mezi Čechy a skupinkou fašistů. Střelba byla tak věrohodná, že měly maminky co dělat, aby uklidnily své malé ratolesti, že je to "jen jako". Poté vlak pokračoval na Moldavu.
---
Víte, že? Horská trať ze severních Čech do středního Saska byla slavnostně uvedena do provozu 18. května 1885. Stěžejní akcí oslav 130. výročí zprovoznění trati se tak stala výroční jízda vlakem na této trase, která připadla na sobotu 16. května 2015. Kromě toho byla veřejnosti představena příležitostná známka České pošty... http://www.teplicky.denik.cz/
Autorka: Olga Tušicová, Teplický deník, Regionální deníky - Liberecký a Ústecký kraj