12. 5. 2020

Vatikánský Rembrandt van Rijn Mariny Richterové

Poslední vydaná poštovní známka grafičky a výtvarnice Mariny Richterové vyšla vloni v tradiční "známkové zemi", totiž v regulérním církevním městském státě Vatikán. Vatikán je dostatečně známý nejen sběratelskými edicemi poštovních známek, ale zejména jako sídlo nejvyššího církevního hodnostáře světa - papeže. Vatikánská poštovní správa (UFN) v čele s dr. Mauro Olivierim velmi často sahá po typickém a erudovaném grafickém výrazu Mariny Richterové a předkládá jí nové a nové výzvy. Tentokráte, a již pošesté, je objektem jejího návrhu známý a proslulý nizozemský malíř, kreslíř, grafik a rytec  Rembrandt Harmenszoon van Rijn. Známka vyšla 4. listopadu 2019 ke 350. výročí úmrtí významného evropského malíře (v našich podmínkách jde o naprosté výjimky, aby úmrtí osobnosti ze známky bylo předmětem námětu. V Česku (i v předchozí ČSSR) se uctívají osobnosti k výročí narození).
Jako úvodní ilustraci jsme si z vatikánského filatelistického čtvrtletníku vybrali autorku i její novou vatikánskou známku. Níže je titulní strana magazínu Vatikánské filatelistické společnosti (VPS), vydávaného od května 1953. 
Již na titulní straně je první v pořadí upoutávka na časopisecky významnou prezentaci tužkových skic, rozkreseb, variant a návrhů poštovní známky "Rembrandt".
Vpravo na aršíku (barevná reprodukce nahoře) je šestice poštovních známek Rembrandta. Je zde zachycen v produktivním věku, ve volném překladu: "...tento mladý Rembrandt má všechno, co chtěl - manželku Saskii, její věno, kariéru i bohatství. Kupuje starožitnosti, drahé textilie, obrazy, šperky. Žije naplno a ještě neví, co pro něj život připravil...". Marina Richterová k tomu ve volném překladu v magazínu dále říká: "...barevný portrét na známce měl naznačit nadšení ze života a umění mladého Rembrandta. Mladý muž je na portrétu sebevědomý a odhodlaný. Oblékla jsem ho do zlaté vesty, bohatě zdobené kožešinové podšívky, černého sametového baretu s pštrosím pérem a s nezbytnými šperky. To bylo jedno z oblíbených Rembrandtových oblečení. Tulipán je nejen symbolem Holandska, ale i symbolem maskulinity, budoucího úspěchu a bohatství. Podle zadání vydavatele (UFN) má známka evokovat „zlatý věk“ evropského umění...".
Naproti tomu vlevo na aršíku je portrét stárnoucího Mistra v kresbě, který připomíná jednu z Rembrandtových grafických technik - měditiskový lept jako jednu z hlubotiskových technik. Marina k portrétu vlevo říká: "...Nakreslila jsem i jeho stárnutí po smrti své ženy Saskie a jeho finanční kolaps. Je to portrét muže, který prožil úspěchy a doznívá jeho osobní pád...".
Zajímavé, a pro ni typické, je například úvodní písmeno "R" v ručně psaném příjmení Rembrandta, které se dočkalo mnoha desítek kaligrafických variant, než si autorka vybrala z několika zobrazených to pravé a definitivní. Jednoduše se nabízí možnost osobních kaligrafických pokusů a variant na své jméno Richterová, nicméně Marina své příjmení změnila několikrát v životě. Vzpomeňme v této souvislosti na její první českou poštovní známku "Má lásko, ....", která patří k těm nejhezčím vůbec v české známkové tvorbě, založené na nezpochybnitelném zvládnutí kaligrafické techniky. 
Zrovna tak jako konečná podoba i kaligrafický prvek se Rembrandtova poštovní známka "usazovala" v desítkách možných variant, až byla vybrána, a poštovní správou schválena, definitivní podoba známky.
K poslední ilustraci opět nechme volně promluvit Marinu R.: "...Mezi obrazy a lepty v mědi je o Rembrandtovi známo, že během svého života pořídil téměř sto svých autoportrétů. Tím se stal jedním z nejlépe "zdokumentovaných" umělců ještě za svého činorodého života...".
Marina Richterová opětovně dokázala, že o její velké grafické zakázky na poštovních známkách je velký zájem i v celoevropském kontextu a právem se propracovala mezi dvorní autory vydavatelské země poštovních známek - Vatikánu.
Gratuluji!
Břetislav Janík