Baťův kanál - lahůdka nejen pro filatelisty
Příprava tisku známky Baťův kanál - vlevo tisková předloha od rytce Martina Srba - dvě barvy modré, z nichž byla nakonec vybrána nejoptimálnější tisková varianta a známka se tiskově vyvíjela. Nátisk rytce vzniká v téměř ideálních podmínkách jednotlivého kusového nátisku rytiny z plochy (tlakem na ideální a hlavně odlišný tiskový papír). Pro tiskárnu vzniká unikátní předloha vybraná mnohdy z desítek jednotlivých tisků. Vpravo k porovnání s předlohou jeden z prvních vytištěných zkušebních archů již rotačkou Wifag. Rozdíl v tisku a v plastičnosti obrazu je patrný na první pohled. Můžete jej dále snadno porovnat s konečnou známkou, kterou máte ve sbírce.
Rotační ocelotiskový válec v momentě přípravy tisku - v okamžiku pasování válců tisku známky Baťova kanálu. Papír ve spodní části fotografie slouží pro stěr odstříkávané tiskové barvy vytlačené tlakem hlubotisku (ocelotisk je jednou z tiskových technik tisku z hloubky, tedy hlubotisku).
Fotografie ze slavnostní inaugurace nové poštovní známky v přístavu ve Veselí nad Moravou. Zprava: Miloš Kozumplík, starosta Veselí nad Moravou, Ing. Josef Bajza, MBA - výkonný ředitel úseku marketingu České pošty, s.p. a vlevo od něj rytec známky Martin Srb. Pořadatelem akce byla obecně prospěšná společnost Baťův kanál pod vedením ředitele Vojtěcha Bártka. Zdroj: http://www.mediafax.cz/regiony/4067990-Veseli-nad-Moravou-pokrtilo-postovni-znamku-s-motivem-Batova-kanalu
--
Známka autora Adolfa Absolona je velice kladně přijímána a je ve známkové tvorbě posledních desetiletí výjimečná.
A ještě jednou uvedeme na pravou míru nákladová čísla známky a sešitku:
celkem bylo vydáno 23.000 tiskových archů s 23.000 TL pro sešitek o 8 známkách (+ 2 x 2 kupony) = 184.000 ks známek a 23.000 malých přepážkových archů po 30 známkách = 690.000 ks známek. Celkové vydání známek činí 874.000 ks poštovních známek Baťův kanál.
B. J.