30. 11. 2008

Nejen pro aerofilatelisty: Zahájení pravidelné letecké dopravy v Československu v roce 1923 a počasí

1. ÚVOD
V říjnových dnech roku 2003 jsme si připomněli 80. výročí zavedení pravidelné letecké dopravy mezi Prahou a Bratislavou, kterou zahájil svou činnost národní dopravce, Československé státní aerolinie (ČSA). Jubileum je významné z hlediska hospodářského a technického pokroku, který nastal poměrně brzy po nabytí naší samostatnosti, ale je zajímavé i z hlediska meteorologického, protože již do prvních leteckých spojení rušivě zasáhlo počasí. Při sledování paralelního vývoje letectví a meteorologie na našem území lze konstatovat, že vzrůstající potřeby leteckých provozovatelů urychlovaly rozvoj povětrnostní služby, která získala díky letectví do té doby nebývalé finanční prostředky a postupně dosáhla i celospolečenského uznání [3].

2. VÝZNAM VNITROSTÁTNÍHO LETECKÉHO SPOJENÍ A VZNIK LETECKÉ
METEOROLOGICKÉ SLUŽBY
Potřebám mladého státu nevyhovoval železniční systém, zděděný po zhroucené rakousko-uherské monarchii, protože v českých zemích byl orientován na Vídeň a na Slovensku na Budapešť. Chybělo přímé a rychlé spojení mezi západní a východní částí republiky, které by vládě sídlící v Praze umožňovalo operativní správu státu, zejména kontakt s odlehlými a vůči Čechám zaostalými východními oblastmi. Dopravní nevýhodou spojení byl protáhlý tvar československého území, které po připojení Podkarpatské Rusi v roce 1919 měřilo ve směru západ -východ téměř 1000 km. Automobilismus byl v počátcích a prašné silnice se hodily více pro povozy než pro auta. Důležitým zdrojem informací byl denní tisk, jehož distribuci bylo třeba urychlit, protože pravidelné vysílání československého rozhlasu v Praze bylo zahájeno teprve 18.5. 1923 a počet koncesionářů byl velmi nízký.
Velké vzdálenosti bylo možno rychleji překonávat jen pomocí letadel, která po skončení války vlastnila pouze armáda. Letecký sbor v polovině listopadu 1918 měl k dispozici jen asi deset letadel a několik desítek pilotů, vycvičených během války, v krátké době však počet letadel přesáhl stovku. Konaly se přípravy na zavedení vojenské letecké kurýrní služby a také se objevily snahy ministerstva pošt a telegrafů o zřízení civilní letecké pošty. Důležitost poštovního spojení zdůraznil i prezident T. G. Masaryk v přípise z 8. července 1919, v němž napsal: " Na jedno bych chtěl upozorniti zvláště: Na zbudování vzducholodní pošty. Naše vzdálenější země, obzvláště Slovensko a Rusínsko, musejí býti s Čechami komunikačně úžeji spojeny" [1]...


Celý text >>>>> http://www.chmi.cz/meteo/olm/Archiv/Poc_dopr.htm

Karel Krška (ČHMÚ)