8. 9. 2015

J. a L. Knotkovi: Jak jsme malovali sovy

Projev přednesený Jaromírem Knotkem 2. září 2015 v budově Hlavní pošty u příležitosti inaugurace aršíku Evropské sovy:
--
Sovy nikdy nejsou, čím se zdají být. Tak zní proslulá hláška ze slavného amerického seriálu Městečko Twin Peaks.
Výrok bychom mohli chápat tak, že skutečný život je jinde, všechno je ve skutečnosti jinak a pravá realita je odvrácena pozornosti běžného člověka. 
Režisér David Lynch měl jistě důvod, proč zmínil ve výroku zrovna sovy a ne třeba slepice ze skupiny kurovitých, nebo kachny a husy z řádu vrubozobých. Žádná jiná skupina ptáků nevzbuzuje tolik tajemnosti a záhadnosti jako sovy. 
Je to pravděpodobně dáno nočním životem těchto ptáků, i když většina z nich má i denní aktivitu.
Vyskytují se na všech kontinentech vyjma Antarktidy a je jich přes 200 druhů. Když nám byl aršík s tímto námětem zadán, přemýšleli jsme, jaké druhy zvolit, když k dispozici byly pouze 4 známky s kupony. Protože jde o známky České republiky, vybrali jsme logicky naše sovy. Na našem území se vyskytuje 12 druhů, z toho dva druhy sem vzácně zalétají, 10 druhů je hnízdních. Název aršíku Naše sovy, nebo České sovy by byl ale zavádějící, protože se tyto druhy nevyskytují pouze na našem území. Když jsme se dočetli, že v Evropě se vyskytuje 13 druhů, to znamená, že pouze jeden druh, puštík vousatý k nám nikdy nezalétá, rozhodli jsme se pro název Evropské sovy.
V Evropě se tedy vyskytuje 13 původních druhů sov a všechny jsou na aršíku vyobrazeny.
Sovy jsou také držitelé mnoha rekordů v živočišné říši. Mají třeba nejlepší sluch ze všech ptáků. Dokážou  otočit hlavu až o 280°, mají nejlepší vidění ve tmě. Sova pálená patří spolu s vlaštovkou mezi nejrozšířenější druhy na planetě. Sovice sněžní má zase spolu s krkavcem a bělokurem nejsevernější výskyt. Nejnověji objevený druh ptáka je výreček Otus capnodes ze souostroví Komory atd.....
Mezi sovami jsou také největší rozdíly ve velikostech. Náš výr velký, který je největší sovou vůbec, může dosáhnout velikosti až 80 cm a rozpětí křídel až 2 metry. vedle toho kulíšek nejmenší má velikost vrabce.
Ještě bych chtěl zmínit jednu pozoruhodnost, kterou náš aršík oplývá. 
Jednou jsem přišel domů z nějaké oslavy později než obvykle. Na židli stál o stěnu opřený náš aršík - rozpracovaný, sotva začatý. Povšiml jsem si už od dveří, že se na mne jedna ze sov upřeně dívá. Sledovala mne pohledem i když jsem přecházel po místnosti. Dívala se na mne, i když jsem vylezl na stůl a prohlížel kresbu shora. Dívala se na mne, i když jsem si lehl na zem a prohlížel aršík zdola. Přikládal jsem to množství vypitého alkoholu a šel jsem spát. Druhý den se ale vše opakovalo. 
Ze studia dějin umění vím, že se tímto úkazem vyznačují i některá klasická významná portrétní díla, například Leonardova Mona Lisa.
(Ta se na vás přestane dívat až když srolujete reprodukci, nebo obrátíte stránku v publikaci.)
Mona Lisa je ale jenom jedna. Na aršíku Evropské sovy se na vás ale upřeně dívá hned několik sov! 
A proto doporučuji:
Kdo si aršík koupí - neprohloupí.
Nevyplatí se být skoupí,
jenom hlupák ho nekoupí.
Chytrý jich co nejvíc zkoupí.
--
A na závěr: U nás se vyskytuje 12 druhů sov. Jestli se někdo domnívá, že je to více nebo méně, není to naše vina, protože my začínáme vždycky včas.