4. 2. 2015

Motocyklová pošta Vyšší Brod – Praha

V pátek 5. září 2014 čekal na návštěvníky Poštovního muzea ve Vyšším Brodě netradiční zážitek. V 10 hodin se odtud vydal na dalekou cestu jeden z hlavních exponátů výstavy Pošta jednou stopou, britský motocykl Ariel vyrobený roku 1929. Měl důležitý úkol - v prvorepublikové modré poštovní sajdkáře vezl dopisnice motocyklové pošty na veletrh Sběratel v pražských Letňanech. Veterán byl řízen přímo Petrem Hošťálkem z Jihočeského motocyklového muzea a na cestě do Prahy se zastavil u hlavních pošt v Rožmberku nad Vltavou, Českém Krumlově, Českých Budějovicích a Milevsku.

Pózování pro fotografy před zahájením jízdy
Předání poštovního pytle se zásilkami v přenosu České televize
Drobná oprava motocyklu před poštou v Rožmberku
Zastávka před krumlovskou hlavní poštou
Příprava jízdy nebyla ovšem zdaleka jednoduchá. Kvůli maximální rychlosti motocyklu, která nepřekračuje 70 km/hod, bylo nutné naplánovat cestu z Českých Budějovic po méně frekventované silnici přes Týn nad Vltavou, Milevsko a Sedlčany. Jako potřebná se ukázala též konzultace trasy s dopravními odborníky kvůli zjištění případných uzavírek. Den před jízdou Petr Hošťálek kontroloval stroj a zjistil, že brzdové lanko přední brzdy je přetržené. Tento defekt bylo nutné samozřejmě opravit, i z toho důvodu, že veteráni brzdí přirozeně hůře než dnešní motocykly. Petr Hošťálek tedy nelenil a v Českých Budějovicích zakoupil lanko nové, které musel ještě upravit, aby se vůbec do tohoto britského stroje dalo použít. Oprava se podařila a tak jsme se mohli s kolegou Martinem Říhou ve stanovený čas vydat v doprovodném vozidle České pošty a za účasti České televize na dlouhou jízdu. 
Přidali se i motorkáři-návštěvníci výstavy
Motocykl poutal před hlavní českobudějovickou poštou zaslouženou pozornost
Značné stoupání z Vyššího Brodu směrem na Rožmberk motocykl hravě zvládl, stejně jako prudké klesání do městečka pod hradem. Před poštou v Rožmberku se uskutečnila první krátká zastávka, při níž Petr Hošťálek vyřešil drobnou závadu na motocyklu. Poté znovu do sedla a jízda pokračovala směr Český Krumlov. V tomto starobylém městě na vltavských březích jsme se proplétali úzkými uličkami, abychom dorazili k místní hlavní poště. Opět krátké zastavení a rychle do Českých Budějovic, kde nás čekala větší přestávka stanovená na půl hodiny. Cestou se k nám přidali motorkáři, kteří výstavu Pošta jednou stopou navštívili a tuto netradiční jízdu si nenechali ujít. Před hlavní budějovickou poštou poutal motocykl zaslouženou pozornost zákazníků i kolemjdoucích mířících z přilehlé autobusové zastávky. Posádka motocyklu i doprovodného vozidla se v rychlosti občerstvila a v půl jedné se stroje rozjely směr Milevsko. Poté, co jsme po pravé straně minuli zámek Hluboká, jsme brzy zahlédli jadernou elektrárnu Temelín s kouřícími chladicími věžemi. Čím víc jsme se k ní blížili, tím víc jsme měli pocit, že cesta vede snad přímo skrz její areál – tak hodně se k ní silnice stáčí. 
Cesta vedla především malebnou jihočeskou krajinou
Svědkem přepravy zásilek se stal i Temelín…
Cesta na Milevsko vede malebnou jihočeskou krajinou, provoz byl naštěstí poměrně slabý. V tomto městě, v němž se nachází premonstrátský klášter – nejstarší klášter v jižních Čechách – bylo nutné motocykl „občerstvit“ doplněním pohonných hmot. Při jeho rozjezdu od pumpy se nám zatajil dech, když ze stroje vyšla rána a černý dým, nicméně po chvilce se dal opět do pohybu a následovala krátká zastávka před milevskou poštou. Počasí nám v tu chvíli přálo, dopolední chlad vystřídalo teplo a sluneční svit, které se ovšem v průběhu cesty přes Sedlčany a Jílové u Prahy změnily dokonce až v nepříjemné vedro. Proto byla nutná občerstvovací zastávka na tradiční křižovatce cest v Jesenici u Prahy a pak se po staré benešovské silnici obě posádky vydaly do nitra hlavního města, kde se v Michli napojily na magistrálu. Ačkoli motocykl nemá blinkry ani zpětná zrcátka, poradil si Petr Hošťálek s přejížděním v jízdních pruzích více než dobře. Štěstí nás provázelo rovněž při průjezdu centrem, takže popojíždění v kolonách se vyskytlo pouze poblíž budovy Národního muzea a v Holešovicích. Nicméně i to bohužel stačilo, aby se veteránu poničila kvůli neustálému popojíždění spojka. Přesto však v půl páté obě posádky dorazily na veletrh Sběratel v Letňanech, kde byla jízda zakončena slavnostním předáním zásilek. Neúnavný Petr Hošťálek poté usedl vedle svého přítele Václava Zapadlíka a zúčastnil se ještě autogramiády. 
Slavnostní ukončení jízdy na veletrhu Sběratel v Praze-Letňanech
--
Medailon doplněný  obrázkem dopisnice

Dopisnice motocyklové pošty byla vydána k výstavě Pošta jednou stopou. Její přítisk v podobě poštovního motocyklu Laurin a Klement vytvořil mistr Václav Zapadlík. Dopisnice předané k přepravě touto poštou byly oraženy kašetovým razítkem Přepraveno motocyklovou poštou Vyšší Brod – Praha, razítkem pošty Vyšší Brod s motivem kláštera a razítkem pošty 190 00 Praha 9.
text a foto Martin Jahoda, Poštovní muzeum