Martin Činovský: S Brunovským sme boli ako rodina
Ked´ som sa Angličanov pýtal, prečo zbierajú slovenské známky, povedali, že ich považujú za umelecké diela. Na porovnanie mi ukazovali ich ofsetom tlačené známky. A odrazu sme začali robit´ to isté, na čom sa oni smiali.
Martin Činovský prevzal štafetu rytectva známok priamo od Albína Brunovského. V bývalom Československu bola táto disciplína na vysokej úrovni a filatelisti tvorili zvláštnu aristokratickú vrstvu. Ked´ sa vrátil kapitalizmus, táto fajnovost´, paradoxne, takmer zanikla. Už sa zdalo, že rytá známka dožila a pošta si vystačí s lacnými obrázkami, ktoré sa tlačia ofsetom.
Je t’ažšie kreslit’ rydlom ako ceruzou?
Ryt´, to je akoby sa človek učil znova kreslit´ - ale rydlom. Táto práca vyžaduje trpezlivost´. Rytcov nie je nikde vo svete veĺa. Predstavte si, že treba napríklad vtesnat´ osem liniek do jedného milimetra! V dnešných časoch, ked´ letia veĺké formáty a všetko má byt´ rýchlo, to málokto chce robit´.
Ovplyvnilo teda rytectvo aj vašu povahu?Je to skôr naopak - najprv treba mat´ na rytectvo povahu, potom to platí aj opačne. Z človeka sa stane puntičkár, všetko musí byt´ presné a dokonalé. To je profesionálna deformácia. Pri práci sa nesmiem pomýlit´, neexistuje oprava, len možnost´ začat´ odznova. A to by znamenalo zahodit´ niekoĺko týždňov práce. Preto túto prácu robím iba vtedy, ked´ sa zobudím v pohode. Ked´ nie je dobrá atmosféra, radšej sa do rytia ani nepustím. Nebudem riskovat´.
Pracujete teraz na príležitostnej známke, ktorá uvíta prechod Slovenska na euro. Čo sa vtedy zmení v oblasti známok?
Celý článek čtěte zde >>>>> http://dennik.pravda.sk/sk_dennik.asp?r=Csalonkumstum&c=salonkumstum_5_1
Helena Dvořáková, Salón Kumštu
Další materiál o Martinu Činovském: rozsáhlý rozhovor v mp3 k dispozici >>>>> http://www.japhila.cz/filatelie/NOCNA%20PYRAMIDA.mp3