Crafts: historical stoves
CZK 10, CZK 14 (WIFAG)
Date of issue: 14.10.2009
Author: Michal Vitanovský
Engraver: Bohumil Šneider
This issue relates to the postage stamps of the previous two years featuring historical glazed-tile stoves.
The CZK 10 postage stamp – Empire stove, around 1810 – The chateau in Litomyšl
Empire stoves of the early 19th century were based on the morphology of Classicism. Their authors drew a deeper inspiration from ancient Greece and Rome and gradually simplified the outline as well as individual segments of stove body. The basic geometric shapes were cylinder, prism and pyramid. Unlike the white glazing prevalent in the previous era, the tiles of Empire stoves were more colourful. The broken shades of the background, added to the white and ivory-white of the previous era, made the raised decorations more distinguishable. A raised decoration used frequently were anticising vases. Raised figures from ancient Greece and Rome appeared together with ancient and old-Egyptian ornaments.
The CZK 14 postage stamp – Biedermeier stove, around 1835 – The chateau in Vyškov
Unlike the pompous and representative Empire, Biedermeier, also known as petit-bourgeois Empire, was more factual and practical. Biedermeier stoves are based on austere rectangular structure of support and head pieces whose apertures facilitated the best possible heating. The modest raised decorations on large smooth surfaces are present mostly in the least possible number. New themes taken from nature and everyday life appear in addition to the ancient themes of the Empire style.
--
--
Umělecká řemesla: historická kamna
10 Kč, 14 Kč (WIFAG)
Den vydání: 14. 10. 2009
Autor: Michal Vitanovský
Rytec: Bohumil Šneider
Tato emise navazuje na známky z předchozích dvou let s historickými kachlovými kamny.
Známka 10 Kč – Empírová kamna, kol. r. 1810 – zámek Litomyšl
Empírová kamna vycházela poč. 19. stol. z tvarosloví klasicismu. Jejich tvůrci se důsledněji inspirovali antikou a postupně zjednodušovali siluetu i jednotlivé články kamnového tělesa. Základem byly geometrické tvary válce, hranolu i jehlanu. Proti převážně bílým glazurám předchozího období byla empírová kamna barevnější. K přetrvávající bílé a slonovinové barvě přibyly lomené tóny pozadí, které daly vyniknout reliéfním ozdobám. Častým plastickým zakončením byly antikizující vázy. Figurální reliéfy se starověkými náměty byly doplňovány antickými a staroegyptskými ornamenty.
Známka 14 Kč – Kamna biedermeier, kol. r. 1835 – zámek Vyškov
Proti okázalému a reprezentativnímu empíru byl biedermeier věcnější a praktičtější a bývá nazýván měšťanským empírem. Kamna biedermeieru tvoří strohá pravoúhlá skladba podpěr a překladů, jejíž otvory umožňovaly co nejlepší vyhřívání. Reliéfní výzdoba je skromná a většinou jen minimálně doplňuje velké hladké plochy. Kromě antických témat převzatých z empíru se nově vyskytují motivy z přírody a každodenního života.
Czech Post - Postfila: http://www.cpost.cz/cz/filatelie/
B. J.