31. 5. 2021

„Cigaretář“ Lešetický psal i povídky

 
Jako každý filatelista, i já mám pár dopisů od známých es a předchůdců. Kdo by neznal Jaroslava Lešetického? Domnívám se, že filatelista, který si přečte jen zběžně pár čísel filatelistických časopisů na jeho jméno dříve nebo později narazí. 

Nedávno se mi dostal do ruky dopis od něj (bohužel bez obálky) ze 24. dubna 1929. Pravděpodobným adresátem byl - asi knihkupec nebo pracovník knihkupectví - pan Josef Chlíbek z Litovle (soudě podle řádkového razítka, které je na zadní straně otištěno). Ať už to byl pan Chlíbek nebo ne, Lešetický v něm zodpovídá dotaz odesílatele "jakou filatelistickou literaturu vydal". Před výčtem 5 titulů je poznámka "Objednejte u p. Z. Reache Praha Skořepka" - i nám známého filatelistického vydavatele. Co je ale nejzajímavější je zadní strana, na které Lešetický nabízí své povídky - I. svazek - "Jak jdou lásky světem". Mělo je vydat nakladatelství p. A. Krále (Smíchov, Jungmannova 1). To se přiznám jsem nevěděl a docela by mě zajímala reakce čtenářů. Máte je někdo? Dají se sehnat v antikvariátech? A závěrem roztomilá poznámka: Lešetický vedle svého podpisu propálil cigaretou tento dopis a protože se mu to nechtělo přepisovat, přidal poznámku - evidentně dodatečně - tlačil na pero, písmo je silnější a barva sytější "Odpusťte cigaretářovi!!!". Dopis s pořadovým "Č. 1062" si můžete prohlédnout na průvodních ilustracích.

B. J.